SPOTŘEBITELSKÁ NÁLADA V KVĚTNU 2021

Tento týden jsme publikovali květnovou studii pravidelného měsíčního průzkumu, který monitoruje spotřebitelskou náladu domácností během epidemie Covid-19 v ČR a na Slovensku.
V Praze a Moravskoslezském kraji klesl počet domácností, které omezují své celkové výdaje ve srovnání s dobou před Covid-19 pod 20%. Jsou to nejnižší čísla od začátku pandemie a zdá se, že s nastupující inflací, která je pozorovatelná u všech položek od potravin po nemovitosti, bude mít index celkové útraty jeden směr. Zajímavější tak bude v příštích měsících spíš pohled, jak rodiny balancují výdaje v jednotlivých zbožových kategoriích.
V Bratislavském kraji je nyní podíl domácností, které omezují své celkové výdaje téměř 30%, ale také v razantním sestupném trendu, navíc Bratislavané ukázali již v loňském květnu a červnu pomalejší otevírání peněženek narozdíl od spotřebitelů v České republice.
V květnu nás také zajímalo, jak spotřebitelé po roce snížených nákupů v shopping centrech vnímají významná nákupní centra v jejich kraji. V Moravskoslezském kraji zůstává nejpopulárnější první volbou Avion Shopping Park, ale v Bratislavském kraji je po pandemii nejčastější první volbou spotřebitelů Aupark. Výsledky v Bratislavě jsou vůbec překvapivé. Stále více než polovina domácností uvádí, že jejich výdaje v květnu v nákupních centrech jsou nižší ve srovnání s dobou před Covid-19. Navíc na otázku porovnání frekvence nákupů v nákupních centrech v porovnání s online nákupy je vidět, že v průměru návštěvy shopping center nejsou o moc častější než nákupy online.
Více informací z květnového průzkumu najdete na webu nalada2020.eu.