Spotřebitelská nálada - prosinec 2020

Středa, Leden 6, 2021 - 18:41

 

SPOTŘEBITELSKÁ NÁLADA: VLIV COVID-19

Minulý týden jsme zpracovali prosincová data pravidelného měsíčního průzkumu, který monitoruje spotřebitelskou náladu domácností během epidemie Covid-19 v ČR a na Slovensku.

V Praze, Bratislavě a Ostravě je nyní velmi podobný podíl domácností, které omezily svoje výdaje ve srovnání se stejnou dobou před rokem. Tento podíl je v rozmezí mezi 29% a 33%. Vánoce pomohly meziměsíčnímu zvýšení nákupů zboží dlouhodobé spotřeby v České republice, zejména ve zbožové kategorii oblečení. Bohužel podobné oživení není vidět na Slovensku v bratislavském kraji, kde i v prosinci nákupy zboží dlouhodobé spotřeby meziměsíčně nadále oslabují. S tímto souvisí i vyšší podíl domácností (61%) než v Praze (56%) nebo Ostravě (49%), které uvádí omezení nákupů v shopping centrech. Naopak podíl domácností, které uvádí zvýšené nákupy online je ve všech třech krajích nejvyšší během celé pandemie Covid-19.

Graf 1

 

Obecně situace v Bratislavském kraji je vnímána o něco pesimističtěji než v Praze nebo Moravskoslezském kraji. Přes 40% respondentů v Bratislavě očekává zhoršení ekonomické situace své domácnosti v horizontu 6 měsíců. V Praze a Ostravě je to přibližně o 10% bodů méně, okolo 30% respondentů. 22% spotřebitelů z bratislavského kraje uvedlo, že si vezme půjčku na vánoční dárky stejnou nebo vyšší než loni, v Ostravě je toto číslo jen 14%. Respondenti na Slovensku jsou také kritičtější v hodnocení jak jejich vláda přistoupila k podzimní vlně pandemie Covid-19, výsledek shrnuje následující graf:

graf 2

 

Více informací z prosincového průzkumu najdete na webu nalada2020.eu.

#consumersentiment #marketresearch #covid19impact