Tisková zpráva

Středa, Prosinec 7, 2016 - 10:30

Češi chtějí, aby jim léky prodávali odborníci, jinak si je koupí na internetu

Praha, 6. 12. 2016 – Profesionalita personálu, schopnost poradit a doporučit, to jsou jednoznačně kvality, které očekává česká veřejnost od lékárníků, případně prodejců potravinových doplňků a léků, na které není potřeba mít recept.  Očekávání pacientů se ale naplňují jen někde. Lidé to tak vnímají a neúprosně hodnotí. „Rozdíl mezi nejlépe a nejhůře hodnocenými typy prodejních míst je 28 bodů. To znamená, že respondenti hodnotili na stupnici od 0 do 100 a nejhorší zkušenosti přiřadili jen 47 bodů,“ vysvětlila ředitelka agentury, doktorka Lenka Mynářová.

Snímek1.PNG

Společnost Datamar uskutečnila během letošního října a listopadu dva exkluzívní výzkumy. Jeden byl zaměřen na to, co očekává klient od lékárny, a dotázáno v něm bylo 500 respondentů napříč ČR. Druhý se soustředil na to, co klient nachází na jednotlivých místech prodeje léků bez předpisu. Metodou mystery shopping tazatelé v tomto případě navštívili 674 prodejních míst všech typů v ČR.

Ukázalo se, že zákazník má lékárnu stále nejsilněji spojenu s léky a pomocí při potížích. Lékárnu si vybírá na základě dobré dostupnosti. „Lidé zdaleka nejdou jen pro léky jen v místě bydliště. Rozhodují se i podle toho, jaké mají další nákupní zvyklosti. To znamená , že jdou tam, kde nakupují a pracují.  Zajímá je také nabídka nízkých cen a profesionalita personálu,“ říká L. Mynářová s tím, že určitou výjimkou z pravidla mohou být nemocniční lékárny, které například připravují cytostatika pro onkologicky nemocné pacienty. „Pacient pak nejde do jedné lékárny pro cytostatika a do druhé pro vitamíny,“ míní ředitelka výzkumné agentury. 

A co zákazník nachází v lékárnách a na dalších místech prodeje léků bez předpisu? Nachází především velmi rozdílnou kvalitu nabídky. Rozdíl mezi nejlépe a nejhůře hodnocenými typy prodejních míst je velký. Nejlépe hodnoceným prodejním místem je řetězec Dr. Max, nejhůře hodnoceným prodejním místem jsou naopak drogerie, supermarkety a čerpací stanice. To co od sebe jednotlivá prodejní místa odlišuje nejvíce, je profesionalita personálu. Což je zároveň i to, co je pro zákazníky nejdůležitější. „Chtějí například, aby jim farmaceut řekl, že kombinace přípravků, kterou si kupují, se musí podávat v rozdílném časovém rozmezí nebo vůbec kombinovat,“ vysvětluje L. Mynářová. 

Z pohledu klientů je tedy nejlepším místem pro nákup léků bez předpisu Dr. Max /tyto lékárny preferuje 58% respondentů/.  Se značným odstupem následují nemocniční lékárny, které za nejlepší považuje 12,8% respondentů.

Snímek2.PNG

Mimo lékárny nakupuje léky bez předpisu 24,8% zákazníků, a to nejčastěji na internetu /63,7%/.  Důvodem pro nákup na internetu je nižší cena, akční produkty a nákup z pohodlí domova.
„Pohled veřejnosti i hodnocení reality na trhu jsou tedy ve vzácné shodě. Značka Dr. Max si vybudovala velmi silnou pozici a poskytuje zákazníkům jednoznačnou přidanou hodnotu,“ shrnula doktorka Mynářová.

Další v pořadí hodnocení byly nemocniční lékárny, Benu a sdružení Alphega lékárny.


O Datamar International s.r.o.

Společnost se zabývá výzkumy trhu déle než 20 let. Specializuje se na mezinárodní marketing, marketing vědy a výzkumu a on-line marketing. Oblasti lékárenství se věnuje dlouhodobě – tento výzkum navazuje na výzkum realizovaný v minulosti pro Českou lékárnickou komoru.


Mediální zastoupení:

Mgr. Eva Kijonková, eva.kijonkova@ek-media.com, tel.: 721 857 097