Napsali o nás v magazínu Healthcomm: Češi chtějí, aby jim léky prodával profesionál

Úterý, Leden 3, 2017 - 12:45

Společnost Datamar, zaměřující se na marketingové analýzy a výzkumy, uskutečnila během října a listopadu 2016 dva exkluzívní výzkumy. Jeden byl zaměřen na to, co očekává klient od lékárny, a dotázáno v něm bylo 500 českých respondentů. Druhý hledal ve formě mystery shoppingu odpověď na to, co klient nachází na jednotlivých prodejních místech volně prodejných léků. Průzkum se prováděl na 674 prodejních místech.

Profesionalita personálu, schopnost poradit a doporučit, to jsou jednoznačně kvality, které očekává česká veřejnost od lékárníků, případně prodejců potravinových doplňků a léků, na které není potřeba mít recept. Očekávání pacientů se ale naplňují jen někde. Lidé to tak vnímají a neúprosně hodnotí.

„Rozdíl mezi nejlépe a nejhůře hodnocenými typy prodejních míst je 28 bodů. To znamená, že respondenti hodnotili na stupnici od 0 do 100 a nejhorší zkušenosti přiřadili jen 47 bodů," vysvětlila ředitelka agentury, doktorka Lenka Mynářová.

Ukázalo se, že zákazník má lékárnu stále nejsilněji spojenu s léky a pomocí při potížích.

Lékárnu si vybírá na základě dobré dostupnosti.

„Lidé zdaleka nejdou pro léky jen v místě bydliště. Rozhodují se i podle toho, jaké mají další nákupní zvyklosti. To znamená, že jdou tam, kde nakupují a pracují. Zajímá je také nabídka nízkých cen a profesionalita personálu," říká L. Mynářová s tím, že určitou výjimkou z pravidla mohou být nemocniční lékárny, které například připravují cytostatika pro onkologicky nemocné pacienty. „Pacient pak nejde do jedné lékárny pro cytostatika a do druhé pro vitaminy," konstatuje ředitelka výzkumné agentury.

Co zákazník nachází v lékárnách a na dalších místech prodeje léků bez předpisu?

V prvé řadě především velmi rozdílnou kvalitu nabídky. Rozdíl mezi nejlépe a nejhůře hodnocenými typy prodejních míst je velký. Nejlépe hodnoceným prodejním místem je řetězec Dr. Max, nejhůře hodnoceným prodejním místem jsou naopak drogerie, supermarkety a čerpací stanice. To, co nejvíce jednotlivá prodejní místa od sebe odlišuje, je profesionalita personálu. Což je zároveň i to, co je pro zákazníky nejdůležitější

„Chtějí například, aby jim farmaceut řekl, že kombinace přípravků, kterou si kupují, se musí podávat v určitém časovém rozmezí nebo že přípravky nelze vůbec kombinovat," vysvětluje Mynářová.

  • Zpohledu klientů je tedy nejlepším místem pro nákup léků bez předpisu Dr. Max (tyto lékárny preferuje 58 % respondentů)
  • Se značným odstupem následují nemocniční lékárny, které za nejlepší považuje 12,8% respondentů.
  • Mimo lékárny nakupuje léky bez předpisu 24,8% zákazníků, a to nejčastěji na internetu (63,7%). Důvodem pro nákup na internetu je nižší cena, akční produkty a nákup zpohodlí domova.

„Pohled veřejnosti i hodnocení reality na trhu jsou tedy ve vzácné shodě. Značka Dr. Max si vybudovala velmi silnou pozici a poskytuje zákazníkům jednoznačnou přidanou hodnotu," shrnula Mynářová.

 

logo.png

http://www.healthcomm.cz/magazin/clanek_cesi-chteji%2C-aby-jim-leky-prodaval-profesional_509.html