Jsme rádi, že naše tisková zpráva a výstupy z výzkumů zaujaly odbornou i laickou veřejnost

Úterý, Prosinec 13, 2016 - 12:30

Radiožurnál, Český rozhlas nebo Mladá fronta DNES. To je jen část médií, která citovala výsledky našeho výzkumu, který jsme prováděli v průběhu roku 2016.

(Lidé) už ví přesně co chtějí, to znamená to odborné poradenství, třeba dostali, už si vyzkoušeli ty preparáty, pak je pro ně nejjednodušší si ten přípravek nakoupit na internetu. Na druhou stranu ale pokud řeší jakýkoliv akutní problém, tak míří do lékárny. Odborná rada je pro ně v tomhle okamžiku klíčová. Je to ještě důležitější, než nízká cena.

Zdroj: Radiožurnál
Datum: 11.12.2016
Relace: Ozvěny dne 7:00


Vitamíny, doplňky stravy a hlavně volně prodejné léky nakupují Češi na internetu. Podle průzkumu společnosti Datamar to dělá až čtvrtina lidí. V online prodejnách hledají výhodnější ceny a také se jim líbí nákup zboží z pohodlí domova. Pokud ale potřebují odbornou radu, pro přípravky zamíří do klasické kamenné lékárny.

"Přes internet nakupuji třeba vitamínové doplňky, když mám ale akutní potíže, jdu přímo do lékárny," říká zákaznice lékárny Tereza. Podle ředitelky výzkumné agentury Datamar Lenky Mynářové až 25 procent lidí nakupuje volně prodejné léky, vitamíny a doplňky stravy přes internet, kde hledají nízkou cenu. "Už ví přesně, co chtějí. To znamená, že odborné poradenství třeba už dostali, preparáty si vyzkoušeli. Pokud řeší jakýkoliv akutní problém, míří do lékárny," popisuje Mynářová. Podle odhadu České asociace provozovatelů internetových lékáren se po internetu prodají léky za 500 až 700 miliónů korun. Jsou to hlavně léky proti bolesti, nachlazení, na zažívací potíže. To je asi 25 procent obratu internetových lékáren, které především prodávají potravinové doplňky a hygienické prostředky, kam patří třeba vitamíny, diety, intimní a zubní hygiena, nebo kosmetika. Předseda asociace Vladimír Finsterle vysvětluje, že zákazníky zajímá nejen finální cena s dopravou, ale i rozsah sortimentu: "Jsou základní dvě výhody. To je úspora času v situacích, kdy si rodina třeba plánuje určitá vydání za produkty týkající se zdraví. Druhý důvod je šíře informací, které si můžete při výběru na internetové lékárně přečíst." Lidí, kteří nakupují léky přes internet, bude přibývat a podle Lenky Mynářové tak mohou kamenné lékárny konkurovat e-shopům pouze odborným poradenstvím, které na internetu není. "Při osobním kontaktu dochází k rozhovoru, ze kterého jasně vyplyne, který lék je pro daného pacienta vhodný," říká Michaela Bažantová z České lékárnické komory. Podle Vladimíra Finsterleho i lékárenské e-shopy zlepšují komunikaci se svými klienty. "Většina lékáren, které jsou součástí asociace, má k dispozici e-mailové poradny, chatovací okna, nebo popřípadě video rozhraní," uvádí Finsterle. Průzkum také ukázal, že lidé neradi nakupují léky na čerpacích stanicích, v drogeriích a supermarketech, kde jim chybí právě odborné rady lékárníka.

Zdroj: zpravy.rozhlas.cz
Datum: 11.12.2016
Odkaz: http://www.rozhlas.cz/_zprava/1678107


Že by klasické lékárny krachovaly kvůli všudypřítomným drogeriím, supermarketům či čerpacím stanicím, v nichž se léky také prodávají, zatím nehrozí. To už raději Češi nakoupí medikament na internetu. A zhruba každý sedmý člověk tak také činí. Přitom profesionalitu personálu, schopnost poradit a doporučit to nejlepší lidé od prodejců léků bez receptu očekávají nejvíce. Právě profesionalitu si pochvaluje u lékáren bezmála polovina klientů. U jiného druhu prodejen je to jen necelá pětina. Vyplývá to z průzkumu společnosti Datamar, která během října a listopadu oslovila pět stovek respondentů. "Lidé například chtějí, aby jim farmaceut řekl, že kombinace přípravků, kterou si kupují, se musí podávat v rozdílném časovém rozmezí nebo se nesmí kombinovat," říká ředitelka agentury Lenka Mynářová. Nejlépe hodnoceným prodejním místem léků bez předpisu je řetězec Dr. Max. S odstupem ho následují nemocniční lékárny.

Mimo lékárny pak nakupuje léky bez předpisu čtvrtina zákazníků, a to nejčastěji na internetu – 64 procent z nich.

Zdroj: Mladá fronta Dnes
Datum: 08.12.2016
Rubrika: Z domova
Odkaz: http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp
ISSN: 1210-1168


Agentura vedle průzkumu očekávání zákazníků provedla také průzkum toho, co skutečně klienti nacházejí na jednotlivých místech prodeje léků bez předpisu. Podle ředitelky agentury PhDr. Lenky Mynářové se očekávání zákazníků naplňuje jen někde. Průzkum ukázal rozdíly v hodnocení prodejních míst. Odbornou radu dostali kupující v lékárnách, zatímco na čerpacích stanicích a v drogeriích si museli poradit sami. Problémy byly i v některých řetězcích, kde přípravky byly vyskládané v regálech a lidé si je vybírali podle svého uvážení.

Průzkum prověřoval 674 míst prodeje, vedle lékáren nezávislých i nemocničních také lékárny řetězcové a prodejní místa na čerpacích stanicích a v drogeriích, kde by ze zákona měli být proškolení prodejci. „Z výsledků je patrné, že lékárenský trh je ve zlomovém období, protože kvalita, kterou nabízejí jednotlivá místa, kde zákazník může nakoupit volně prodejné léky, doplňky stravy nebo dermokosmetiku, se od sebe zásadně liší. A zákazník má možnost výběru, není nucen chodit na jedno místo, vybírá si ta místa, která jsou z jeho pohledu nejlepší, tedy mají nejlepší servis. To znamená jinými slovy, že mají nejlepší personál,“ řekla MT Mynářová.

Zdroj: tribune.cz
Datum: 07.12.2016
Odkaz: http://www.tribune.cz/clanek/41028-v-lekarnach-si-pacienti-podle-pruzkumu-ceni-profesionality-lekarniku-prihlizeji-ale-i-k-cene


„Pohled veřejnosti i hodnocení reality na trhu jsou tedy ve vzácné shodě. Značka Dr. Max si vybudovala velmi silnou pozici a poskytuje zákazníkům jednoznačnou přidanou hodnotu,“ shrnula závěry průzkumu Lenka Mynářová z agentury Datamar.

Zdroj: zdravi.euro.cz
Datum: 07.12.2016
Odkaz: http://zdravi.euro.cz/denni-zpravy/z-domova/nejprofesionalnejsi-lekarenskou-peci-v-cr-poskytuje-sit-dr-max-483521


Společnost Datamar uskutečnila během letošního října a listopadu dva exkluzívní výzkumy. Jeden byl zaměřen na to, co očekává klient od lékárny, a dotázáno v něm bylo 500 respondentů napříč ČR. Druhý se soustředil na to, co klient nachází na jednotlivých místech prodeje léků bez předpisu. Metodou mystery shopping tazatelé v tomto případě navštívili 674 prodejních míst všech typů v ČR."

Zdroj: denik.cz
Datum: 06.12.2016
Číslo: 341
Rubrika: Zdraví
Odkaz: http://www.denik.cz/zdravi/nejprofesionalnejsi-lekarenskou-peci-v-cesku-poskytuje-sit-dr-max-20161206.html


logo_datamar01.png